Jannieke Molenhorst

Concert op 31 oktober 2015.

Curriculum Vitae

Janieke Mollenhorst (1988) studeerde orgel en kerkmuziek bij Gijs van Schoonhoven aan het ArtEZ conservatorium in Enschede. Tijdens haar studies volgde zij orgelmasterclasses bij docenten uit binnen- en buitenland. Vanuit haar kerkmuziekopleiding maakte zij studiereizen naar Cambridge, Dresden, Leipzig, Oxford en Londen. Zij rondde haar kerkmuziek- en orgelstudies in 2010 en 2011 succesvol af.

In de loop der jaren verleende zij meerdere malen medewerking aan radio-opnames voor de NCRV. In 2010 verscheen een compositie van Janieke in het tijdschrift 'Muziek en Liturgie'.
Janieke is als cantor-organist verbonden aan de Protestantse Gemeente te Aalten. Hiernaast geeft zij regelmatig concerten, als solist of begeleider. Janieke maakt deel uit van de redactie van 'Muziek en Liturgie’, tijdschrift van de Koninklijke Vereniging van Organisten en Kerkmusici'. Ook heeft zij een kleine privé-lespraktijk in (kerk)muzieklessen, theorie en praktijk. Zij is cursusleider en docent (algemene muziekleer, solfège, muziekgeschiedenis, hymnologie en gemeentezang) aan de opleiding tot amateur-kerkmusicus (KM III) van de PKN.  

Janieke studeerde de master Religie en Ritueel aan de Universiteit van Tilburg. Hier specialiseerde zij zich op het gebied van muziek, religie en ritueel. In augustus 2014 studeerde zij (met genoegen) af. Zij werkte als onderzoeksassistent aan de Universiteit van Tilburg aan een onderzoek naar muziek en emotie, en aan een onderzoek naar muziek en ritueel. Sinds 1 september van dit jaar werkt zij aan deze universiteit aan haar promotieonderzoek naar muziek tijdens (een eeuw) crematierituelen.

 

Marieke Kroes (1986) studeerde klassiek accordeon bij Egbert Spelde aan de ArtEZ hogeschool voor de kunsten in Enschede (Bachelor) en bij Claudia Buder aan de Musikhochschule Münster (Master).

Marieke volgde tijdens haar studie masterclasses bij onder andere Claudio Jacomucci, Hugo Noth en Geir Draugsvoll en studeerde een half jaar als uitwisselingsstudente in Weimar bij professor Ivan Koval. Ze won zowel solistisch als met haar Duo Al Aire verschillende prijzen op het nationaal accordeon concours.

 Zowel musicerend als docerend probeert Marieke iedereen kennis te laten maken met de vele (soms onbekende) mogelijkheden van het accordeon.

 Marieke concerteert zowel solistisch als in kamermuziekverband. Haar vaste ensembles zijn Trio Vernice (zang, accordeon, cello), Duo Connex (zang, accordeon) en Duo al Aire (accordeon, cello). Met dit laatste duo ontving ze een beurs en een plaats in de concertreeks Live Music Now van de Yehudi Menuhin stichting.

Ze speelde met verschillende orkesten waaronder het BBC Philharmonic Orchestra.

Marieke geeft accordeonles aan het Kunstgebouw in Leusden, het Kulturforum Steinfurt en de Musikschule Coesfeld (Dld).

 VISIE

Op de vraag wat haar visie is op (klassieke) muziek in het algemeen en de rol van haar instrument binnen dit kader, antwoordt zij het volgende:

‘Elke compositie vertelt zijn eigen verhaal, roept zijn eigen beelden op en schetst zijn eigen atmosfeer. Een muzikant interpreteert, is een tussenpersoon, een vertoner van de beelden en verteller van de verhalen die achter de noten schuilen.

Er zijn zoveel verhalen, zoveel klanken, zoveel stijlen, zoveel verschillende idiomen, en voor mij is het accordeon het instrument bij uitstek om al deze verschillende aspecten te verbinden. Omdat het accordeon een toetsinstrument is, kan meerstemmige muziek gespeeld worden, volle harmonieën,  doordat het ook een blaasinstrument is, kan een toon naar believen gevormd worden en zich ontwikkelen.

Muziek die origineel voor het accordeon geschreven is verbindt al deze factoren natuurlijk op een manier die optimaal bij het instrument past. Maar het accordeon is zo’n jong instrument en de muziekgeschiedenis heeft zo’n schat aan literatuur voortgebracht voordat het accordeon bestond, dat we toch gek zouden zijn als we niet uit die bron zouden putten. Met respect voor de tijd waaruit een compositie stamt, de componist en het instrument waarvoor oorspronkelijk gecomponeerd werd, kunnen werken voor klavecimbel, piano, orgel, koor of strijkinstrumenten op het accordeon opnieuw worden ingekleurd.

 

PROGRAMMA 31 OKTOBER

 

1

C. Franck (1822-1890)

Prélude, Fugue et Variation (Opus 18)

2

J.S. Bach (1685-1750)

Concerto I

-          Zonder aanduiding

-          Grave

-          Presto

3

A. Piazzolla (1921-1992)

S.V.P.

Koororgel

 

4

Jean-Baptiste Lully (1632-1687)

Allemande, Sarabande & Gigue

5

A. Piazzolla (1921-1992)

La misma pena

6

J.S. Bach (1685-1750)

Italienisches Konzert (BWV 971):

deel 1

7

L. Boëlmann (1862-1897)

Suite Gothique (Opus 25)

-          Introduction-Chorale            

-          Menuet Gothique

-          Priere à Notre Dame

-          Toccata

 

terug naar concertoverzicht


Vorige pagina: Elske te Lindert
Volgende pagina: Concertoverzicht 2014