Jan Marike
Jan Kleinbussink studeerde orgel, piano, muziektheorie en koor- en orkestdirectie. In 1976 behaalde hij de de Prix d ‘excellence cum laude voor orgel, met onderscheiding voor solospel en improvisatie. Daarna vervolgde hij zijn studie in Wenen bij Prof. Anton Heiller en studeerde hij klavecimbel bij Ton Koopman te Amsterdam. Jan Kleinbussink werkte vanaf de oprichting gedurende 15 jaar als continuospeler bij het vermaarde Amsterdam Baroque Orchestra en Choir onder leiding van Ton Koopman. Als zodanig was hij intensief betrokken bij prestigieuze opname-project van alle Bach Cantates. Hij werkte daarnaast als hoofd Afdeling Oude Muziek en afdeling Orgel en Kerkmuziek aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Jan Kleinbussink verzorgde concerten en master classes in Europa en Amerika. Hij leidde het barokorkest Musica Aeterna uit Bratislawa in radio- en CD-producties met niet-gepubliceerde orkestwerken van Graupner en Telemann. In Amerika is hij gastdirigent bij het Portland Baroque Orchestra and Choir. In Den Haag nam hij het initiatief tot de zeer succesvolle serie ‘Bach-Cantate van de maand’, uitgevoerd onder zijn leiding door solisten, koor en barokorkest van het Koninklijk Conservatorium. Zijn werkzaamheden aan het Kon. Conservatorium als hoofd Masterstudies en onderwijsvernieuwing zijn beëindigd. Hij is inmiddels aan de Academie der Kunsten/Universiteit Leiden verbonden voor het begeleiden van promovendi in het DocARTES-traject (doctoraal promotie in de Kunsten) en is zelf bezig met promoveren, naast het voortzetten van zijn werkzaamheden als musicus - organist, klavecinist en dirigent. Na 43 dienstjaren nam hij op 8 september 2013 afscheid als cantor-organist aan de Grote Kerk.
Â
Â
Marike Tuin studeerde barokcello bij Wouter Möller en Jaap ter Linden aan het Conservatorium van Amsterdam en viola da gamba bij Philippe Pierlot en Anneke Pols aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ook studeerde ze aan de Universiteit voor Humanistiek te Utrecht, waar ze afstudeerde op de levensbeschouwelijke interpretaties van Mozart’s opera Die Zauberflöte.
Marike volgde masterclasses bij o.a. Jordi Savall, Reinhard Goebel, Wieland Kuijken en Roel Dieltiens en deed orkestervaring op in orkesten o.l.v. onder anderen Gustav Leonhardt, Philippe Herreweghe en Jos van Immerseel. Marike geeft regelmatig concerten in binnen- en buitenland. Zo trad ze met het Uranie Chamberensemble op in de kapel van Versailles en het Concertgebouw in Amsterdam, speelde ze in orkesten als het Frankfurter Barockorchester, Combattimento Consort Amsterdam en in het ‘passieseizoen’ is ze veelvuldig te horen in de Mattheus- en Johannespassion van Bach. Marike maakt samen met Jan Kleinbussink en sopraan Marieke Steenhoek deel uit van het Melpomene ensemble en is daarnaast lid van cellokwartet Gut Feelings en barokensemble La Chambre du Roi.
Â
Programma:
1 |
Orgelsolo: (1621-1674) |
a. Praeambulum A. 5. Vocum in G b. koraalbewerking:                “Komm,  heiliger Geist, Herre Gott |
2 |
Viola da gamba en  orgelcontinuo b. Girolamo  Frescobaldi (1583-1643) c.  Dietrich Buxtehude (1637-1707) |
 -“Harke,  harke’      (viola da gamba solo) - Canzona  primo per Basso solo - Sonata  in D, BuxWV 268 per viola da gamba e basso continuo |
3 |
Orgelsolo: |
 a. drie bewerkingen over het koraal:                BuxWV  212 |
4 |
Viola da gamba en  orgelcontinuo     b.  Joh. Seb. Bach//Carl Ph. Em. Bach    c. Carl  Friedrich Abel (1723-1787) |
 Sonata  a due, Viola da gamba con il basso Continuo Triosonata  BWV 1036/b in d, per viola da gamba a organo    /Carl Ph. Em. Bach obbligato  (reconstructive JanKlb) [adagio]  / [allegro] allegro  voor viola da gamba solo |
5 |
Orgelsolo |
 a uit 18 Choräle (Leipziger Choräle,)Nun komm‘  der heiden Heiland BWV 659 b Praeludium und Fuge in C-dur  BWV 545 |
Â
terug naar concertoverzicht 2014
Vorige pagina: Gert Oldenbeuving 2014
Volgende pagina: Sander Elly